Column Andrea van Langen: Dijkpop 2017

Dit weekend wordt voor de 34e (!) keer Dijkpop georganiseerd. Bijzonder is de grote rol die vrijwilligers vanaf het begin spelen bij de organisatie van dit festival. In de loop der jaren is Dijkpop uitgegroeid tot een waar fenomeen. De avond van Andijk kwam erbij en enige tijd was er zelfs een sponsordiner, waarbij raadsleden konden aanschuiven. De raad is dit jaar uitgenodigd om een kijkje backstage te nemen. Een prima initiatief. Ik kan me namelijk voorstellen dat het festival verrast werd door de aangenomen motie van GroenLinks en Progressief West-Friesland om in Medemblik een lagere norm dan de landelijke voor het maximum aantal decibellen te hanteren. Alleen de VVD, D’66 en een klein deel van de CDA-fractie steunden deze motie destijds niet. Ook bij onze fractie zijn geluiden binnengekomen over overlast van Dijkpop, maar dat ging dan vooral over dronken mensen en vandalisme na afloop van het festival en het feit dat dáárop gehandhaafd zou moeten worden. Daar is de VVD het mee eens, want Dijkpop moet voor iedereen een feestje blijven. Uiteraard willen wij niet dat mensen gehoorschade oplopen, maar wij geloven dat dit niet wordt opgelost door nog meer regels.  Op het terrein worden er volop gratis oordoppen uitgedeeld. Gedurende het hele festival verzamelen grote groepen mensen zich buiten de muziektenten, wat natuurlijk een prima oplossing is voor mensen die last hebben van de harde muziek. De VVD is allergisch voor dit soort vormen van betutteling, die we laatst ook zagen bij extra regels van de gemeente voor kermisborrels. We moeten oppassen dat dit niet het zoveelste evenement is dat “kapotgeregeld” wordt. Het is fantastisch dat een zo grote groep vrijwilligers hier enthousiast mee bezig is en dat het festival leeft bij grote groepen bezoekers. Laten we dat koesteren. Ik ga er in ieder geval weer van genieten en ik hoop u ook. Met dank aan alle vrijwilligers voor hun enthousiasme!

Andrea van Langen, raadslid VVD

Deze column verscheen ook in De Andijker van 5 juli 2017.