VVD wil energieneutrale nieuwbouw de Zeehoek zonder dure en trage Europese aanbesteding

Als het aan de VVD ligt zal de gemeenteraad op 5 oktober de plannen over de nieuwbouw van de Zeehoek in Wervershoof vaststellen. Maar wij hebben nog wel een paar aandachtspunten. Zo wil de VVD dat zoveel mogelijk regionale bedrijven de kans krijgen om in te schrijven op de aanbesteding. Daarom willen wij dat het zwembadbestuur de officiële opdrachtgever wordt en niet de gemeente zelf. Als het zwembadbestuur namelijk zelf de ‘bouwheer’ is, is er geen Europese aanbesteding nodig. Dat scheelt veel tijd en geld, bijvoorbeeld aan dure adviseurs die de gemeente inschakelt. Daarnaast wil de VVD een zoveel mogelijk energieneutraal zwembad: een die met o.a. zonnepanelen en een warmte-koude-opslag haar eigen energie opwekt en bewaart. Door zo min mogelijk energie te gebruiken dalen de exploitatiekosten en een gasaansluiting is dan ook niet nodig. Zie het voorbeeld van Urk, waar al het eerste zwembad is opgeleverd zonder gasmeter.